آموزش بهداشت وارتقاء سلامت
آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

در زمینه سلامت

طرح سنجش نوآموزان

مدیر سلامت خانواده ، جمعیت ، تغذیه و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در سال جاری 125 هزار نوآموز خراسان رضوی زیر پوشش طرح سنجش سلامت قرار می گیرند.

به گزارش وب دا، دکتر محمد احمدیان با اشاره به اینکه این طرح که از 16 خرداد آغاز شده تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت اظهار داشت: در سال جاری 125هزار نوآموز زیر پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت که 95 هزار نفر از این تعداد در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.  ادامه مطلب ...

حذف کامل قلیان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از حذف کامل قلیان در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذائی و اماکن عمومی شهرستان طرقبه و شاندیز خبر داد.

به گزارش وب دا، دکتر حمید رضا بهرامی اظهار داشت: در راستای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و با توجه به اهمیت شهرستان طرقبه شاندیز بعنوان منطقه ییلاقی و تفریحی در جلب گردشگران و اهمیت حفظ سلامتی آنان طرح ممنوعیت عرضه دخانیات در این شهرستان به اجرا در آمد.

وی خاطر نشان کرد:   ادامه مطلب ...

خواندن شعر ولالایی قبل از خواب

عضو هیات علمی و مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: کودکان تا قبل از یک سالگی باید بتوانند نشانه هایی بروز دهند، که نشان دهنده استفاده از صداها برای ایجاد ارتباط با محیط اطراف باشد.

به گزارش وب دا، دکتر داود سبحانی راد با اشاره به اینکه  نخستین مراحل پیشرفت گفتاری، ایجاد صداهای نامفهوم توسط کودک است خاطر نشان کرد:  همینطور که کودک بزرگتر می شود (حدود 9 ماهگی) او شروع به ردیف کردن صداها می کند و سعی دارد تا آواهای مختلف را به هم پیوند بدهد و کلماتی مثل «ماما» و «بابا» بدون اینکه واقعاً معنای دقیق این کلمات را بداند، بیان کند. تا سن 15 ماهگی، می تواند محدوده وسیعی از اصوات کلامی را به کار ببرد و حداقل یک یا چند کلمه صحیح را بیان کند ادامه مطلب ...

مصرف دارو در ماه مبارک رمضان

افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف میکنند، همیشه این سوال برایشان مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری باید به چه شکل باشد و آیا قطع مصرف داروها و یا انتقال دوز دارو به زمانهای قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر.

به گزارش وب دا، بر اساس اعلام معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نکته اصلی که باید به آن اشاره کرد آن است که بارداری، شیردهی و برخی از بیماریها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، بیماریهای اعصاب و روان و آسم  همگی از شرایط جسمی هستند   ادامه مطلب ...

توصیه های یک متخصص گوارش در روزه داری

عادت بسیاری از افراد به‌ویژه نوجوان‌ها و جوان‌ها این است که افطارشان را با یک یا چند لیوان آب یخ و نوشابه باز می‌کنند؛ بزرگ‌ترها نیز تمایل به خوردن آش در ماه رمضان دارند.

روزه

عادت بسیاری از افراد به‌ویژه نوجوان‌ها و جوان‌ها این است که افطارشان را با یک یا چند لیوان آب یخ و نوشابه باز می‌کنند؛ بزرگ‌ترها نیز تمایل به خوردن آش در ماه رمضان دارند. یک متخصص گوارش می‌گوید این‌ها از جمله عادت‌های نادرست غذایی شایع میان عموم است که باعث پدید آمدن مشکلات جسمی در زمان روزه‌داری آن‌ها می‌شود. در چنین شرایطی فرد نه‌تنها خیلی زود سیر می‌شود و نمی‌تواند غذا بخورد بلکه دچار مشکلات گوارشی نیز خواهد شد. بنابراین بهترین توصیه این است که افراد با کمی آب ولرم، خرما، شیر یا فرنی افطار کنند و دور آب سرد و نوشابه یک خط قرمز بکشند. بد نیست بدانید نوشابه‌های گازدار یا آبمیوه‌های مصنوعی حاوی ماده‌ای به نام سوربیتول هستند؛ قندی که جذب نمی‌شود و می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نفخ شکم باشد.   ادامه مطلب ...