آموزش بهداشت وارتقاء سلامت
آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

در زمینه سلامت

تغذیه صحیح بعد از ماه مبارک رمضان

اه مبارک رمضان فرصت مناسبی بود  تا در کنار پرورش صفات پسندیده معنوی ، الگوی رژیم غذایی بازنگری و اصلاح شود. استفاده بیشتر از غذاهای سنتی و خانگی مانند آش یا انواع سوپ‌ها در سفره افطار و دقت بیشتر به نوع غذا هنگام سحر، دستگاه گوارش را از خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف حفظ می‌کند.

 

در این میان عادت غذایی نادرست مانند مصرف فست فودها و غذاهای آماده پرچرب در وعده ناهار یا شام تا حدودی کنار گذاشته شده و الگوی غذایی شکل مناسبی به خود گرفته است بطوری که بسیاری از عوارض جسمانی، ناراحتی‌های گوارشی، چاقی و اضافه وزن در افراد کاهش پیدا می‌کند.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه اظهار می دارد: در ماه مبارک رمضان در صورت رعایت رژیم غذایی صحیح و کاهش 20 درصدی مواد غذایی مصرفی، افراد با کاهش وزن روبرو می شوند و بهتر است پس از این ماه به منظور جلوگیری از روند کاهش وزن، مقدار غذای کاهش یافته به رژیم غذایی بازگردد. 

 

دکتر غیور مبرهن با تاکید بر اینکه افراد پس از ماه مبارک رمضان سه وعده غذایی(صبحانه، ناهار، شام ) را در الگوی غذایی خود داشته باشند خاطر نشان کرد: کاهش مصرف روغن، استفاده از میوه و سبزی، مصرف مناسب آب و کاهش مواد قندی مصنوعی از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از مشکلات گوارشی و اضافه وزن پس از ماه مبارک رمضان باید به آن توجه داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با وجود کاهش 20 درصدی نیاز بدن در ماه مبارک رمضان، برخی از افراد با استفاده غذاهای پرکالری دچار اضافه وزن شده اند و بهتر است نسبت به کاهش وزن خود زیر نظر پزشک اقدام کنند.

وی تاکید کرد: این افراد باید از همه گروه‌های نان و غلات، میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات و گوشت و حبوبات استفاده کنند، اما باید میزان مصرف را مدیریت کنند.

به این ترتیب ماه رمضان فرصت مغتنمی بود تا بدن از آثار زیانبار مصرف غذاهای ناسالم دور شود و زمینه‌ای فراهم شده است تا مصرف اینگونه موادغذایی به حداقل برسد. در این خصوص مادران در خانواده نقش مهمی در شکل‌گیری الگوی غذایی دارند آنها با ایجاد تنوع در طبح غذا برای خانواده، اشتیاق کودکان و فرزندان خود را به سوی مصرف غذاهای سنتی و سالم باید افزایش دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.