آموزش بهداشت وارتقاء سلامت
آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

در زمینه سلامت

اثرات کم شنوایی بر روی گفتار و زبان

مسئله صدمه به سیستم شنوایی یک امر بسیار پیچیده ای است و اگر حس شنوایی آسیب ببیند و یا بطور کل از بین برود تا 70 درصد از درک کلی فرد نسبت به محیط کاهش می یابد.

به طور حتم، آسیب شناسی فقط به ایجاد مشکل در ناحیه سیستم شنوایی محدود نخواهد شد بلکه هر آنچه که با این سیستم درارتباط باشد رادرگیر مشکلات بسیار  خواهد کرد   مانند مشکل درخواندن ونوشتن ، مشکل درذخیره لغات ، مشکل درمهارت تولید صداها و کنترل زیر وبمی و ریتم ومکث کشش و درکل آهنگ گفتار ، مشکل درمهارت حافظه شنیداری ،  مشکل دراستفاده از گرامر و نحو ، افت در موفقیت تحصیلی و فقر  در مهارت هجی کردن و ... علاوه بر اختلالات ارتباطی ، جنبه های روانی اجتماعی فرد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

کم شنوایی یا آسیب شنوایی مشکل در عملکرد یک یا هر دو گوش است.  در اثر این ضایعه قسمتی یا همه شنوایی فرد از بین می رود.  در توصیف آن از واژه هایی چون ناشنوا یا سخت شنوا نیز استفاده می شود. اشکالات شنوایی در کودکان توانایی زبانی کودک و در بزرگسالان توانمندیهای شغلی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و در سنین پیری حتی می تواند منجر به گوشه گیری و  سایر اختلالات روانشناختی گردد.

ابتلا به عفونتهای ویروسی در دوران بارداری از علل بروز ناشنوایی در نوزادان

عضو هیات علمی و مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص علل کاهش شنوایی به ویژه در نوزادان اظهار می دارد:زمینه ارثی و اختلالات ژنتیکی،عفونت های ویروسی مادر در هنگام حاملگی مثل سرخچه ،مصرف داروهای مخرب سیستم شنوائئ در سه ماهه نخست بارداری،نارس بدنیا امدن نوزاد، قرار گرفتن مادر در معرض اشعه ایکس (رادیولوژی) در سه ماهه نخست بارداری و وارد امدن ضربه به مادر در دوران بارداری از جمله علل بروز ناشنوایی یا کم ناشنوایی در نوزادان به شمار می رود.

دکتر سبحانی راد در خصوص علل کاهش شنوایی در کودکانی که در بدو تولد شنوایی نرمالی داشته اند و بتدریج دچار کاهش شنوایی می شوند نیز گفت:زمینه ارثی،عفونت باکتریایی گوش،عفونت های ویروسی مثل اوریون،مصرف داروهای مخرب سیستم شنوایی و اختلالات متابولیسمی مثل بیماریهای کلیوی و کم کاری تیروئید از علل‌ آن به شمار می رود.

یک سوم افراد 65 تا 74 سال به کم شنوایی مبتلا می شوند

وی با اشاره به اینکه کم شنوایی در سنین بالاتر عموما به دلیل به علت پیرگوشی اتفاق بیافتد خاطر نشان کرد:  بر اساس آمارها، این عارضه یک سوم  افراد در محدوده سنی 65 تا 74 سال را درگیر می کند و حدود یک دوم افراد بالای 75 سال مبتلا به کم شنوایی می شوند

کم شنوایی چه تاثیری بر زبان و گفتار دارد ؟

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اثرات کم شنوایی اظهار داشت: ازآنجائیکه کم شنوائی ها اندازه های گوناگونی دارند ، قابلیت تاثیرگذاری آن ها بر روی رشد گفتار و زبان متفاوت خواهد بود  و هرچه شدت کم شنوایی بیشتر باشد تاثیر منفی تری بر روی گفتار وزبان خواهد اشت.

دکتر سبحانی راد خاطر نشان کرد:  به طور کلی اثرات کم شنوایی بر روی گفتار و زبان به عواملی همچون میزان کم شنوایی، نوع کم شنوایی، زمان شروع کم شنوایی و  ثبات کم شنوایی بستگی دارد.بنابراین سن ابتلا به کم شنوایی و میزان کم شنوایی از جمله عواملی است که بر رشد گفتار و زبان فرد تاثیر دارد.

اثرات کم شنوایی پیش از زبان آمـوزی را می توان در مهارتهای  رشد زبانی، زبان نوشتاری(خواندن و نوشتن)، رشد گفتاری،  رشد درکی و هوشی، پیشرفتهای تحصیلی ، رشد روانی  اجتماعی و  اشکالات رفتاری و شخصیتی دید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.