آموزش بهداشت وارتقاء سلامت
آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

در زمینه سلامت

روزه داری سلامت قلب و عروق را در افراد سالم افزایش می دهد

استاد گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب در فاصله افطار تا سحر، روزه داری سلامت قلب و عروق را در افراد سالم افزایش می دهد.


به گزارش وب دا، دکتر مهدی حسن زاده با اشاره به اینکه مصرف چربی و کربوهیدرات ها از عوامل بروز بیماری هایی همچون   دیابت، چربی خون وبروز بیماری های قلبی و عروقی به شمار می رود خاطر نشان کرد: در طول ماه مبارک رمضان به دلیل کاهش مصرف این مواد مضر، ریسک ابتلا به این بیماریها نیز کاهش می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استرس از عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی به شمار می رود تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان بروز استرس، اضطراب و تنش های عصبی نسبت به دیگر ماهها کاهش می یابد و این امر کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه شرط سلامت قلب و عروق رعایت رژیم غذایی مناسب، کنترل استرس، عدم استعمال دخانیات و کنترل فاکتورهای خطر است خاطر نشان کرد:‌بر اساس آمارها در طول ماه مبارک رمضان میزان مراجعه به دلیل ابتلا به مشکلات حاد قلبی کاهش می یابد و این در حالی است که در فاصله افطار و سحر این میزان افزایش می یابد.

روزه داری برای بیماران حاد قلبی و عروقی محدودیت دارد

استاد گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با وجود اثرات مثبت روزه داری بر سلامت بدن، انجام این فریضه برای برخی از بیماران قلبی و عروقی ضرر دارد خاطر نشان کرد: بیمارانی که در شش ماه گذشته دچار حملات حاد قلبی، سکته و یا آنژین های ناپایدار شده اند و تحت درمان قرار گرفته اند نباید روزه بگیرند چرا که ممکن است این امر به ویژه در روزهای طولانی و گرم که میزان دسترسی به آب کاهش می یابد موجب افزایش حملات شود.

دکتر مهدی حسن زاده خاطر نشان کرد: در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی شدید و پیشرفته و تحت درمان به دلیل ماهیت بیماری و نیاز مداوم به دارو و مصرف مایعات، از روزه داری باید خودداری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: بیمارانی که در شش ماه گذشته،عملهای قلب باز، عروق کرونر، اختلالات دریچه ای و مادرزادی داشته اند و افرادی که به دنبال حملات حاد عروق کرونر آنژیوپلاستی و استنت گذاری داشته اند باید از روزه داری اجتناب کنند.

دکتر حسن زاده خاطر نشان کرد: در بیمارانی که در شش ماه گذشته آنژیوپلاستی داشته اند روزه داری موجب افزایش غلظت خون شده و در نتیجه خطراتی از جمله بروز انسداد جدید را به دنبال دارد.

روزه داری در بیماران مبتلا به فشار خون کنترل شده اثرات مفید دارد

استاد گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به فشار خون خفیف و متوسط در صورتی که به عوارض کلیوی، قلبی و مغزی مبتلا نشده اند، با رعایت رژیم غذایی مناسب، مصرف به موقع دارو و مایعات می توانند روزه دار شوند و  انجام این فریضه می تواند برای این دسته از افراد اثرات مثبت داشته باشد.

دکتر حسن زاده افزود: بیماران مبتلا به فشار خون حاد و مقاوم به درمان که دچار آسیب های کلیوی، مغزی و قلبی شده اند در ردیف بیماران پرخطر محسوب شده و روزه داری برای این افراد توصیه نمی شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
دکتر طهرانی چهارشنبه 24 تیر 1394 ساعت 08:36

سلام
بروز رسانی یادتون نره

سلام حتما استاد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.