آموزش بهداشت وارتقاء سلامت
آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

آموزش بهداشت وارتقاء سلامت

در زمینه سلامت

محیط خانوادگی سالم و بدون تنش

فرزندان بیش از همه از والدین خود تاثیر می پذیرند. آگاه سازی والدین یکی از مهمترین بخش های موثر در هر برنامه پیشگیری از اعتیاد به شمار می رود.   

 

به گزارش وب دا ، اغلب والدین باور ندارند که مشکل اعتیاد برای فرزندان آن ها نیز ممکن است پیش آید بنابراین در ابتدا والدین باید از خطر اعتیاد آگاه شوند و در مورد پیشگیری از آن احساس مسئولیت نمایند. این آگاه سازی می بایست به طور مکرر از راه های مختلف مانند کتاب خواندن، جزوه، روزنامه، شرکت در جلسات مشاوره، سمینار و پیوستن به تشکل های اجتماعی انجام شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده ، جوانانی که پیوند های قوی و مثبت درون خانواده داشته باشند کمتر احتمال دارد به گروه ها و دوستی هایی که صرفا حول مصرف مواد شکل می گیرد بپیوندند. محیط خانوادگی سالم و بدون تنش عامل مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان به اعتیاد می باشد.

لزوم آگاه سازی خانواده ها نسبت به علائم و نشانه های مصرف مواد

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه اظهار داشت: اعتیاد به طور مرتب در حال تغییر است و سودجویان این عرصه سعی می کنند که از طریق مختلف و با شکل های متفاوتی وارد شود بنابراین در راستای گسترش اقدامات درمانی و به روز رسانی مسائل قانونی پیشگیری ، بایستی اطلاعات خانواده ها و جامعه نسبت به مواد غیر قانونی جدید افزایش یابد.

دکتر رضا افشاری با تاکید بر آشنایی والدین به اثرات سوء و علائم مصرف مواد مخدر صنعتی و سنتی خاطر نشان کرد: در باور عموم ، مصرف مواد مخدر با نشانه هایی از جمله پرخوابی و یا پرحرفی همراه است در حالی که علائم مصرف و ترک مواد صنعتی و مواد مخدر سنتی کاملا با هم متفاوت هستند.

دکتر رضا افشاری اظهار داشت :‌در مواد مخدر سنتی فرد با مصرف آن دچار پرخوابی و در صورت مصرف نکردن با علائم ترک همچون درد عضلات ، بیقراری و آبریزش بینی مواجه می شود در حالی که در مواد غیر قانونی جدید فرد در صورت مصرف دچار بیخوابی، بی اشتهایی ، لاغری ، خشونت ، عصبی و در دراز مدت مشکلات اجتماعی و خانوادگی می شود.

دانشیار گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ‌مواد غیر قانونی جدید بر خلاف مواد سنتی در صورت عدم مصرف به ویژه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و با پرخوابی گاها تا چند روز  و پراشتهایی همراه می شود.

وی  افزود :‌با ترک مواد مخدر سنتی فرد می تواند پس از مدتی به زندگی عادی خود بر گردد در حالی که فردی که حتی یک بار مصرف شیشه را تجربه کرده و مغز وی آسیب دیده است باید تا پایان عمر با عوارض آن مواجه باشد .

مصرف اعتیاد گونه قرص ترامادول عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ‌یکی از داروهای پرعارضه مخدر که برخی جوانها و بدون اطلاع والدین از آن استفاده می کنند ترامادول است که یکی از داروهای مسکن مخدر به شمار می رود و فروش آن بدون نسخه و نظارت پزشک جرم محسوب می شود اظهار داشت:‌مصرف بدون تجویز و اعتیاد گونه این دارو موجب بروز تشنج ، نارسایی کبد و کلیه ، مشکلات قلبی و عروقی و مرگ می شود.

رئیس منتخب جامعه سم شناسی پزشکی آسیا اقیانوسیه خاطر نشان کرد: میزان بار بیماری که این داروی مخدر ایجاد می کند اندازه کریستال هروئین است و بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران توزیع این دارو به صورت غیر مجاز جرم محسوب می شود.

اعتیاد یک بیماری است و باید بر روی علل پیدایش آن و پیشگیری از این پدیده فعالیت شود

وی با تاکید بر اینکه اعتیاد یک بیماری است و باید بر روی علل پیدایش آن و پیشگیری از این پدیده فعالیت انجام شود اظهار داشت : بر اساس تحقیقات انجام شده بخشی از اعتیاد به خانواده و علل ژنتیکی باز می گردد و افرادی که به سبب ژنتیکی به طور مثال  تحمل به درد کمتری دارند زمینه رفتن به اعتیاد را بیشتر  دارندهمچنین بخشی از اعتیاد نیز  به زمینه های خانوادگی ، اجتماعی و رفتاری افراد و میزان دسترسی به مواد  مربوط می شود.

دکتر رضا افشاری در خصوص راهکارهای پیشگیری از اعتیاد  خاطر نشان کرد:  پیشگیری از بروز اعتیاد یک برنامه اجتماعی جامع و کلی ر ا می طلبد که سیاستگذاران از جنبه های مختلف پزشکی ، روانپزشکی ، بهداشتی ، اجتماعی و خانوادگی به آن توجه کنند تا از طریق برنامهایی که طراحی و اجرا می شود روند اعتیاد را کند کنند.

گفتنی است: هفته دوم تیر ماه، هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.